אחד הפיתוחים החשובים בגירסא החדשה הוא עץ הנושאים המאוחד של אתר הקורס. בעוד שבעבר היו תכני הקורס מאורגנים לפי סוג הכלי שבו נוצרו, ולכל כלי היה סרגל ניווט נפרד, הרי שעתה יהיה עץ הנושאים של כל הכלים מאוחד וניתן יהיה לארגן את חמרי האתר בהתאם ללוגיקה המתאימה לצרכים הפדגוגיים של הקורס ולא לאילוצי כלים (הסבר ויזואלי ומפורט יותר ניתן למצוא
כאן ). השינוי שהוכנס בגירסא החדשה השפיע על סרגל הניווט הפנימי בכל אתרי הקורסים הקיימים (של סמסטר 2008ב' וסמסטרים קודמים) ומשום כך היה על מרכזי ההוראה לבדקם ולערוך מחדש את הנושאים בסרגלי הניווט כדי להתאימם לאפשרויות החדשות הקיימות עתה. תהליך זה לא היה טכני בלבד, אלא סיפק הזדמנות לחשיבה מחודשת על תכני הקורס, צורת ארגונם ואופן הצגתם באתר. כדי להדריך את המרכזים וללוותם בתהליך זה נערכה סידרה אינטנסיבית של הדרכות מחלקתיות יומיומיות במשך כשבועיים. כל מרכזי ההוראה ומפעילי האתרים הוזמנו להשתתף בהדרכות, שבמהלכן הוצגו בפניהם השינויים שחלו באתר בעקבות השדרוג וניתנה להם הזדמנות להתאים את אתרי הקורסים שלהם לשינוי בסיוע צמוד של אנשי שה"ם, מוקד משו"ב והרכזים הטכנולוגיים המחלקתיים.
כפי שכבר נאמר, ההתאמה לא היתה עניין טכני בלבד. עם איחוד עץ הנושאים נחשפו "ענפים" שקודם לכן נסתרו מעין, שלא היו מקושרים מאתר הבית, מהפורום או מכל מקום אחר. כמו כן, בקורסים ותיקים שאתרם מתנהל מזה כמה שנים - חלקם אף ע"י מרכזי הוראה שונים - נאגרה עם חלוף הזמן אסופה של פריטים (קבצים, דפי רשת, שאלונים ועוד) שלא תמיד נעשה בהם שימוש, שלא עודכנו בקביעות, בעלי הרשאות מסוגים שונים ואף פריטים שהועלו שוב ושוב בענפים שונים לפי צרכים מזדמנים של מרכז ההוראה. החשיפה הכוללת של תכני הקורס בסרגל אחד איפשרה למרכזים לבקר בתכנים הללו, לבדוק את נחיצותם, לאתר חוסרים (כמו דפים ריקים או משאבים שלא עודכנו זמן רב) ואף לשנות כליל את צורת ארגון עץ הנושאים כך שישקף את רצף הלמידה או החלוקה הנושאית של הקורס ויקל על הניווט באתר - לתועלת הסטודנטים ומרכזי ההוראה כאחד. במהלך הארגון מחדש נדרשו המרכזים לתרגל שוב את מגוון היכולות הבסיסיות של המערכת, וחלקם מצא בכך תועלת רבה: אחרי הכל, גם מרכזים שעושים שימוש מתמיד במערכת עשויים לעתים עם חלוף הזמן להסתפק בכלים מוכרים מעטים ולשכוח את מכלול הכלים והאפשרויות המגוונות שהמערכת מעמידה לרשותם. במהלך ההדרכות יכלו המרכזים גם לבחון רעיונות שונים לשילוב משאבים נוספים באתרי הקורס ולהיעזר לשם כך במלווים הדידקטיים משה"ם שנכחו במקום. אמנם לכל מרכז הוראה יש מלווה דידקטי/ת במרכז, אולם בפועל יש רבים הטרודים בשגרת ההוראה ואינם מתפנים לבחינה תקופתית מחודשת של אתר הקורס שלהם. מפגשי ההדרכה הרבים בהם השתתפו עשרות מרצים בקבוצות קטנות סיפקו הזדמנות לעשות זאת. כל מרכז הוראה שלא הגיע להדרכה, או חש צורך לקבל הדרכה נוספת, מוזמן ליצור קשר עם המלווה הדידקטי/ת שלו או עם
למפתחים יש עניין רב לשמוע את תגובות המשתמשים. מעבר למשוב על עבודתם (ומי לא זקוק לכך? ), חשוב לאתר קשיים וצרכים של משתמשי המערכת ואלו משפיעים על המשך מאמצי הפיתוח. במהלך ההדרכות הועלו השגות של מרכזים לגבי אלמנטים מסוימים בתצוגת סרגל הניווט וזו אכן שונתה בהתאם. בנוסף לכך נפתחו
גם כאן נשמח לשמוע מה דעתכם: האם צורת ארגון הנושאים באתר משפיעה על השימוש בו? האם ערכתם שינויים בחומרי הקורס בעקבות איחוד העץ, ומהם? ומי שאיננו מן האו"פ, האם חוויתם שינויים במערכות אחרות לניהול תכנים? כיצד נוהל תהליך ההטמעה שלהם? שתפו אותנו!
תמי נויטל, מרכז שה"ם
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה