הבעיה
אנו מפזרים רסיסי מידע אישי ותיעוד מסוגים שונים ברחבי הרשת: כל מי שפתח חשבון או העלה מידע מזוהה לכלים ורשתות חברתיות (פייסבוק, לינקדאין, מקושרים, טוויטר, דלישס ואחרים), כתב תגובה בפורום, היה נשוא כתיבה במאמר/טור/דף כלשהו או תויג בשמו על גבי תצלום או סרטון וידיאו, השאיר עקבות ברשת שניתן לגלותם גם באמצעי חיפוש פשוטים. אם תריצו חיפוש על שמכם (בעברית ובלועזית) בגוגל, תופתעו מן הסתם לגלות ששמכם מופיע ברשת פעמים רבות במקומות ובהקשרים שלעתים כבר שכחתם מקיומם. אם מישהו מעוניין למצוא אתכם או מידע מדויק עליכם, גם הוא ניזון מאותם רסיסי מידע לא מבוקרים.
פתרון אפשרי
גוגל מאפשר עתה לבעלי חשבון שלו לערוך לעצמם דף פרופיל אישי מפורט ולקבל כתובת אינטרנט קלה בסגנון http://www.google.com/profiles/myname . בדף זה ניתן לכלול תמונה, ביוגרפיה קצרה, קישורים לדפים/משאבים אחרים ברשת (אלבומי תמונות, מצגות, סרטונים, טקסטים, אתר אישי או מקצועי), הבלטת יכולות אישיות או מקצועיות ואינפורמציית קשר. ניתן גם להגדיר הרשאות צפייה במידע הזה לשמירת פרטיות במקרה הצורך. הפרופיל גם מאפשר לאנשים לשלוח אלינו הודעות או מידע מבלי לחשוף את כתובת הדואל שלנו.
ככל שמוסיפים בפרופיל יותר מידע מזהה (כמו עיסוק, מקום מגורים, הפניות לאתר אישי), גוברת יכולתו של גוגל למצוא ולהציג את הפרופיל בעת חיפוש אחר אותו שם או אותן מילים.
בעד? נגד?
גוגל הוא אמצעי החיפוש המועדף ע"י רוב משתמשי הרשת ומשום כך חשוב מאוד לדעת ואף להשפיע על התוצאות הראשונות שיוצגו על ידו למחפשים אחרינו. בדרך כלל איננו יכולים - או טורחים - להעלים מידע שכבר נמצא במאגרי גוגל, אולם אם נצליח למצב גבוה את הדף האישי הערוך על ידנו, נשפיע במידה רבה על המידע שמגיע למחפש הסביר. בנוסף לכך, קל יותר לנהל זהות מבוזרת אם יש דף אחד המרכז עבורנו את הקישורים לכל האתרים האחרים...
מאידך, ליוזמה זו של גוגל יש גם משמעויות מרחיקות לכת מבחינת פרטיותנו ושליטתו של גוגל במידע גלוי ונסתר אודותינו: ככל שנמסור יותר פרטים אישיים, בצירוף מידע על חברים ואנשי קשר (מחשבון הדואל ודפי רשתות חברתיות) ותיעוד הגלישה וחיפושי המידע שלנו (בגוגל, כמובן), יתאפשר לגוגל ליצור אינדכס מפורט ופולשני מאוד שעשוי לשרת את החברה בעתיד לצרכי פילוח ופרסום, שלא לדבר על אפשרויות פרנואידיות יותר.
אז מה עושים?
הפרופיל האישי בגוגל רק חידד עוד יותר בעיה אינהרנטית של משתמשי הרשת: הרצון לשמירה על פרטיות מול הרצון להציג את כישורינו ולהשתמש בכלים לניהול קשרינו החברתיים. לדעתי מומלץ לבחור בדרך ביניים של חשיפה מבוקרת: הרכיבו פרופיל/ים המשרתים אתכם, מבליטים את הישגיכם ויכולותיכם ומאפשרים הצצה לאישיותכם ותחומי העניין שלכם (אלה שמתאימים לחשיפה פומבית, כמובן). ככל שפרופילים אלה יהיו בולטים יותר בתוצאות החיפוש, הם יעצבו את מה שידוע לאנשים אחרים עליכם. אנשי אקדמיה יכולים לקשר בפרופיל שלהם לדף האישי באוניברסיטה, למשאבים שפתחו לפא"ר, לתמונות מכנסים, מצגות והרצאות מוקלטות... כל מה שיעשיר את הפרופיל המקצועי שלהם.
תמי נויטל
יום שני, 18 במאי 2009
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה